top of page

Hvordan søke om varmehjelpemidler

Hvem kan søke om varmehjelpemidler?

I Norge kan man få dekket kostadene for varmehjelpemidler via NAV for flere diagnoser, primært sykdommer/skader/tilstander som påvirker blodårenes evne til å opprettholde normal blodgjennomstrømning, og/eller forstyrrer eller hindrer normal funksjon på nervebaner.

Eksempler på disse er:

  • Raynauds fenomen (likfingre).

  • Primær arteriosklerose.

  • Vaskulitter.

  • Vasospasme.

  • Systemisk lupus erythematosus.

  • Kryofibrinogenemi.

  • Diabetes.

  • Leddgikt.

  • Cerebral parese.

  • Polio.

  • Større skader på muskler og nervebaner i hender/føtter.

  • Deformiteter i hender/føtter.

  • Følgetilstander etter slag som gir kuldefølelse eller økt temperaturfølsomhet
    i hender/føtter.

Hva slags varmehjelpemidler kan man søke om?

NAV dekker pr. i dag en rekke varmehjelpemidler innen de følgende kategoriene:

  • Votter.

  • Hansker.

  • Sokker.

  • Såler.​

Majoriteten av disse kan også tilpasses i form av blant annet:​

  • Tilpasning av tekstil for å bedre passform for hender eller føtter med deformiteter, eller modifikasjoner som glidelås langs siden for enklere betjening. (sokker har begrenset tekstil tilpasning)

  • Tilpasning på fordeling av varmetråd hvor det er behov for punktvarme og/eller områder uten varme.

  • Valg av område for batteriplassering der standard løsning ikke er tilstrekkelig til f. eks et annet område på eller utenom varmehjelpemidlet.

  • Valg av batteritype der det er behov for et større (tyngre men mer kapasitet) eller mindre batteri (lettere men mindre kapasitet) enn det som følger med som standard.

Ved spesielle behov er det også mulig å søke om custom løsninger designet for å varme opp deler eller hele området av feks. armer, ben, ører eller nese.

Merk at både tilpassede og custom løsninger kan kreve en god begrunning på hvorfor de skal velges over en standardløsning og kan derfor være vanskeligere å få en godkjent søknad for.

Hvordan søker man?

Søknadsprosessen kan være komplisert å sette seg inn i, så vi har laget en forenklet guide for å gjøre det enklere å søke:

  1. Først trenger brukeren gyldig dokumentasjon på at de har en av diagnosene som er nevnt over. Dette kan fastlegen hjelpe med. Merk at det går an å søke uten en gyldig diagnose, men sjansene for avslag er da høyere.

  2. Vi anbefaler å kontakte din lokale ergoterapeut/fysioterapeut for å hjelpe deg med å fylle ut nødvendige skjemaer og søknadsdokumenter. Du kan også gjøre det selv ved å følge instruksene her.

  3. Når alle dokumentene er klare, sendes de til NAV for videre behandling.

  4. Behandlingstiden av søknadsdokumentene hos NAV kan variere, så det kan være lurt å søke i god tid før det blir kaldt ute.

  5. Hvis søknaden ble avvist kan man justere søknaden i henhold til årsaken for avvisningen og prøve på nytt.

  6. Vi får en bestilling fra NAV på produktene i søknaden, vår leveringstid for et standard varmehjelpemiddel er normalt et par dager fra bestilingsdato. Leveringstiden på et spesialtilpasset varmehjelpemiddel kan variere avhenging av tilpasningens kompleksitet.

  7. Når varmehjelpemidlet er ferdig sendes det i de fleste tilfeller i en pakke til hjelpemiddelsentralen i brukerens fylke, som igjen sender pakken til en av sine utleveringsplasser. Alternativt kan NAV bestille utlevering direkte til bruker.

Nedenfor vises en enkel prosedyre for søking om varmehjelpemidler.

søknadsgraf_Png Big_edited_edited.jpg
bottom of page